S plnou a upřímnou radostí chápu se péra, abych
popsal život tohoto moderního svatého muže.
Přisvědčuji plně slovům anglického lorda
Macauleye: „Na kmeni církve katolické vyrážejí
po všechny doby kvítka, která udržují církev
katolickou při svěží vůni.“
Takovým kvítkem jest JUDr. Josef Myslivec a dnes
vskutku můžeme říci, že jest činitelem v
katolickém světě, osobou prvého řádu, který ctí
zákony a nabádá i ostatní, aby tak činili. Jest
apoštolem českého lidu a řídí věřící stádo. Má
potestas iurisdictionis. Na něm nejlépe vidíme,
že co Bůh řídí, dobře řídí. Z obuvníka stal se
Josef Myslivec doktorem práv a říšským poslancem
katolického lidu v Čechách. Ostatně vidíme z
dějin církve, že největší svatí byli původně
také řemeslníky a jest jisto, že slovo „švec“ od
doby dr. Myslivce přestalo mít název potupný a
jisto jest, že nikdo dosud neodvážil se optat
dr. Myslivce, proč se ševci rojí a z kterého
roje on sám pochází. Není nijaké pochyby, že
čeští obuvníci po smrti dr. Josefa Myslivce
zvolí si tohoto za svého patrona a že budou se v
Čechách nacházeti firmy á la: Myslivec Smetana,
obuvník.
Dr. Josef Myslivec jest, jak sám o sobě tvrdí,
českým misionářem, vniká do krajin českých
hlásat Kristovo evangelium. Přitom dává četníky
zatknout od případu k případu lidi, kteří na
schůzích nesouhlasí s jeho vývody, což jest
jistě známkou zvlčilosti a úpadku mravů.
Za svého mládí byl horlivým čtenářem časopisu
Růže dominikánská a již v deseti letech psával
do Kříže a Marie básničky, z nichž uvádíme:
K nebi modlím modlitbičku,
zbožné slze maje v líčku,
můj andílku strážný,
já jsem křesťan vážný,
a tu svoji modlitbičku,
tu já modlím ku nebíčku.
Hle, takový vroucí cit náboženský, vyjádřený
těmito úchvatnými verši, dovoluje nám
nahlédnouti v čistou duši mladého Josefa
Myslivce.
Později, když zasedl za verpánek, s modlitbou v
srdci krájel kůže a dělal pop. Do monotónního
klepání na boty zaznívaly jeho nábožné písně.
Byly to doby, kdy odkládaje rozdělané boty
zasedl za stůl, aby se soukromě vzdělával ku
slávě katolické církve.
A tak vidíme dr. Myslivce jako hotového obhájce
církve a víry. Kdo slyšel dr. Josefa Myslivce
mluviti na schůzích nebo četl jeho články, ten
vidí, jak hluboké vědomostí chová tento muž a
vidí, co moudrosti obsaženo jest v jeho řeči.
Vysvětlí vám, že téměř všechny vědomosti, které
máme o povrchu země, pocházejí z pramenů
katolických. Největší vynálezy a nauky byly
učiněny a sestaveny zbožnými syny církve.
Katolíci vynalezli nože, trakaře a jiné užitečné
věci. Katolíci vynalezli piano, katolíci
vynalezli vidličky. A o to všechno, zdá se, když
slyšíte dr. Myslivce, má zásluhu strana
katolicko-národní a voliči dr. Josefa Myslivce.
Řeči jeho jsou velmi bystré a duchaplné. Z něho
hovoří duch sv. Tomáše. Dr. Josefu Myslivcovi po
boku stojí zástup učenců na slovo vzatých,
zejména sv. Anselm, Alexandr Halský a sv.
Bonaventura. Z jejich filosofie čerpá.
A je-li pravdou, že první kukátko operní dle dr.
Mvslivce vynalezl kapucín Schyrle de Leita,
uvidíte, že všechno, co dosud nebylo vynalezeno,
vynalezne dr. Josef Myslivec. A jako jsou
nepopiratelné zásluhy církve katolické o severní
točnu, neboť pradědeček dr. Cooka byl nadšený
katolík, tak i nemenší zásluhy má dr. Myslivec o
český lid.
V horách Orlických, kde chudí tkalci namáhají se
po celý život za stavem a dřou se do úmoru, tam
vnáší dr. Myslivec nového ducha do sedřených
tkalců. Poněvadž byli by se z nich stali
socialisté, vyložil jim dr. Myslivec, aby
hleděli si zajistiti nebe po smrti tím, že ho
zvolí za říšského poslance.
Není pochyby, že to bude první světec, který byl
poslancem. Jeho činnost jest obsáhlá, články
jeho dýší vroucí láskou k bohu. A přitom nosí
vysoké boty, je-li ve svém volebním okresu. O
tom říká, že velcí mužové mají zvláštní
libůstky. Napoleon miloval červené kapesníky a
dr. Josef Myslivec vysoké boty.
Dr. Myslivec miluje historii a obzvláště jednu
kapitolu z dějin, svatou inkvizici. V noci se mu
zdá o španělských botách, palečnicích a jiných
nástrojích, které sloužily zájmům církve. Přitom
jest jeho život úplně bezúhonný a mravný, jak
ani jinak býti nemůže u muže založeného na
zásadách náboženských.
Nikdy se nad nikým nevypíná a kdo se mu nelíbí,
tomu to řekne do očí. Poněvadž však každý neumí
latinsky, je nucen říci mu do očí, co si o něm
myslí, v jazyku českém. Obyčejně mluví přitom o
hovězím dobytku. A na konec svých řečí před
svými voliči řekne: „Buďte hrdí, že jsme ty
chlapy pořádně zmlátili, vložili jsme na jich
bedra kříž pokání, aby odvrhli pýchu a marnost a
aby pamatovali, že člověk neví dne ani hodiny,
kdy ho bůh k sobě povolá.“
A ještě jiný význačný pohled na jeho život třeba
uvésti: Dr. Josef Myslivec jest úplně bez
hříchu. Řekl tak kdysi na schůzi v České
Třebové: „Lide katolický! Já jsem bez hříchu, já
se v pátek postím, nejím masa, ale můj
protikandidát nejenže v pátek jí maso k obědu,
ale k večeři dokonce tlusté od šunky.“
To bylo v době, kdy byly ponejprv volby do
říšské rady na základě všeobecného práva
hlasovacího. Z České Třebové táhl dr. Myslivec
do Ústí nad Orlicí, tam svolal tábor lidu na
náměstí a opět vykládal, jak jeho protikandidát
na Velký pátek snědl tlusté od šunky.
To se ví, že v tom požehnaném kraji takový
zhovadilec propadl.
Poslední dobou zabývá se dr. Josef Myslivec
sepisováním zaslána, které hodlá zaslati všem
redakcím: „Vzhledem k mému návrhu, aby svátek
sv. Václava stal se svátkem všenárodním,
roztrušují o mně utrhačná ústa zprávu, že
kdybych žil za časů sv. Václava, poslal by mne
patron české země také do Němec. Poněvadž je
toto velmi dvojsmyslné, odmítám toto tvrzení s
oprávněným rozhořčením a prohlašuji, že za všech
okolností v Čechách zůstanu!“
Toť poslední zpráva o činnosti dr. Josefa
Myslivce, kterého doporučujeme všemu českému
lidu jako zajímavý zjev, zejména ze stanoviska
přírodopisného. |