Domů

По pусски

Povídky a humoresky

Jaroslav Hašek

Genealogie J. Haška

Napsali o Haškovi

Menger o Haškovi

Co se nikam nevešlo

Hospody

Švejkův zpěvníček

Švejkův slovník

Fotogalerie 1. část

Fotogalerie 2. část

Dokumenty

C. a k. armáda

Kde jsem hledal

 

MAPY

Švejkova cesta 1.část

Švejkova cesta 2.část

Hašek v Praze

Haškovy toulky

Hašek ve válce

Historická mapa Haliče

IR91 v Haliči část 1.

IR91 v Haliči část 2.

 

35 Osudy dobrého vojáka Švejka 35
Délka cesty:     218,14 km a jeho pouť po cestách první světové války na mapách Google Celková délka: 644,34 km
     
     
     
     
 

Kniha druhá, hlava 3 Švejkovy příhody v Kyrályhidě

Začátek cestyPředchozíNásledujícíMapaSeznam

 

 

DO VÍDNĚ

Cesta na mapě z roku 1910    
 
     
 

Kdybych jel na frontu, tak bych napsal na ešalon:

Lidskými hnáty zúrodníme lán. 
Acht Pferde oder achtungvierzig Mann.

 

Tento Markův – Haškův verš jsem si vysvětloval jako poměr, jak správně pohnojit lán lidskými, či koňskými ostatky. Ruští haškologové však přišli s novou, velmi pravděpodobnou hypotézou.Více naleznete ve stejnojmenném článku.

 

 

Jednoho dne se to však  muselo stát:

Jednadevadesátý pluk se stěhoval do Mostu nad Litavou-Királyhidy.

Právě když po třídenním věznění měl být za tři hodiny Švejk propuštěn na svobodu, byl s jednoročním dobrovolníkem odveden na hlavní strážnici a s eskortou vojáků doprovozen na nádraží.

 

      

 

Cestu vlakem z Českých Budějovic do Vídně si Švejk s jednoročním dobrovolníkem krátili utahováním  z kaprála eskorty i pobytem obrfeldkuráta pátera Laciny.

    

Blížili se k Vídni. Ti, kteří nespali, pozorovali z okna drátěné překážky a opevnění u Vídně, což vyvolalo patrně v celém vlaku pocit jisté stísněnosti.....

„Všechno je v pořádku,“ řekl Švejk, dívaje se na zákopy, „všechno je v ouplným pořádku, jenomže si tady Vídeňáci na vejletech mohou roztrhnout kalhoty. Tady musí bejt člověk vopatrnej.

 

Je možné, že vlak zastavil na Wien Südbahnhof [Vídeň jižní nádraží], Ale pravděpodobnější je nádraží Wien Ostbahnhof  ( Vídeň východní nádraží, do roku 1914 Staatbahnhof), které je v sousedství jižního nádraží,   a odsud pokračuje trať do Bruck an der Leitha neboli Mostu nad Litavou, jehož součástí byla i Kyrályhida:

 

Uvítání ve Vídni sestávalo ze tří členkyň spolku Rakouského červeného kříže a ze dvou členkyň nějakého válečného spolku vídeňských paní a dívek, jednoho oficielního zástupce vídeňského magistrátu a vojenského zástupce.

Na všech těch tvářích bylo vidět únavu. Vlaky s vojskem jezdily dnem i nocí, sanitní vozy projížděly sraněnými každou hodinu, na nádražích přehazovali s koleje na druhou kolej každou chvíli vozy se zajatci a při všem tom museli být členové těch všech různých korporací a spolků. Šlo to ze dne na den a původní nadšení měnilo se v zívání. Střídali se v té službě a každý z nich, který se objevil na některém vídeňském nádraží, měl týž unavený výraz jako ti, kteří očekávali dnes vlak s budějovickým plukem.

 

Z dobytčích vagonů vykukovali vojáci s výrazem beznadějnosti, jako u těch, kteří jdou na šibenici.

K nim přistupovaly dámy a rozdávaly jim perník s cukrovými nápisy „Sieg und Rache“, „Gott strafe England“, „Der Österreicher hat ein Vaterland. Er liebt’s und hat auch Ursach für’s Vaterland zu kämpfen.“

 

Vídeňské východní nádraží

 

Vídeňské jižní nádraží

 
 
 
Licence Creative Commons

autor románu:Jaroslav Hašek, poznámky a mapa: Jaroslav Šerák

použity záběry z filmu "Dobrý voják Švejk" a "Poslušně hlásím ", režiser Karel Steklý